Wil jij ook in ons centrum ondernemen?
Versterk ons team op het gebied van body, mind & soul

Info & Boekingen

078 645 62 69

Burg. Jansenlaan 143

3331 HG Zwijndrecht

Home | Behandeling en therapie | Fascia Relax

Fascia Relax

Fascia Relax les

Om de fascia te stimuleren vocht aan te maken en zichzelf en het hele lichaam te helen gebruiken wij in de Fascia Relax les een aantal technieken met als doel ontspanning, beweeglijkheid en veerkracht terug te geven aan het weefsel. Wij trainen het lichaamsbewustzijn en bewegen langzaam vanuit ontspanning en met plezier. Onbekende bewegingen creëren ruimte. Je aandacht blijft bij je lichaam, je ademhaling en bij misschien opkomende emoties.

Wij beginnen met een opwarmoefening om aan te komen in het moment. Alle oefeningen zijn zacht en worden langzaam uitgevoerd. Er zijn oefeningen liggend op een foamroll, oefeningen staand bij de muur, vrije bewegingen en wij sluiten af met de eindontspanning. Naast de foamroll gebruiken wij therapieballen en een plooibare bal – alles om te zorgen voor ontspanning, mobiliteit en om ruimte te creëren in lichaam en hoofd.

De mens wordt als een fysische en psychische eenheid benaderd. De aandacht is hierbij even belangrijk als de beweging. Je leert jezelf weer waarnemen.

Je ervaart gelijk een gevoel van ruimte en fysieke ontspanning. Je beweeglijkheid verbeterd en ook je lichaamshouding. Je leert aandacht voor je lichaam te creëren, voelt energieker en kan beter slapen.
Fascia Relax is een methode om jezelf te helpen weer beter te voelen in je vel.

Wat is fascia?

Fascia is een soort bindweefsel dat een continu geheel in het lichaam vormt. Alles wordt op zijn plaats gehouden en verenigd door de fascia, dat als een spinnenweb overal omheen en doorheen loopt. Het is een zelfstandig functionerend orgaan dat niet alleen alles verbindt, maar ook vocht en informatie uitwisselt. De fascia vormt een soort ‘lichaamsgeheugen’, dat alles waarneemt en onthoudt.

Omdat fascia alle innerlijke delen omhult, zijn al deze delen afhankelijk van het fascia om goed te kunnen functioneren. Via het vocht van de fascia worden zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen van cel naar cel getransporteerd.

Gezond fascia is soepel, beweeglijk, veerkrachtig, sterk en gehydrateerd.

Door te veel of te weinig te bewegen droogt de fascia uit. Het wordt stugger en lagen kunnen met elkaar verkleven. Een verkeerde werkhouding, stress, overbelasting, blessures en trauma’s kunnen ook allemaal oorzaken daarvoor zijn. Dat leidt dan tot beperking in bewegingsvrijheid en verandering van lichaamshouding, ademhaling en bewegingspatronen.

Uitgedroogde fascia is niet meer echt elastisch en reageert langzaam. Het kan zijn flexibele ondersteunende functie slechts beperkt vervullen. De cellen in het hele lichaam worden niet meer optimaal met voedingsstoffen verzorgd en afvalstoffen worden niet meer snel genoeg afgevoerd.

Hydratatie van de fascia

Stel je een spons voor die droog is – dan is hij stijf. Als hij vochtig is, is hij flexibel en elastisch.

Rond 70% van het bindweefsel is vocht. Fascia is het meest voorkomende materiaal in ons lichaam.

Water drinken is belangrijk, maar helaas niet genoeg om het bindweefsel vochtig te houden. Als een stuk van de fascia uitdroogt, ontvangen de cellen daarin informatie dat het vocht om hen heen troebel is en willen ze dit vocht niet opnemen. Ze sluiten zich van binnen af om het vocht die ze nog hebben vast te houden. Vocht dat nog wel in de fascia onderweg is stroomt als het ware om deze uitgedroogde plekken omheen. Maar de droge plekken worden steeds groter. Net zoals bij een uitgedroogd spons vloeit het vocht overheen, maar het kan niet meer worden opgenomen. En zo kunnen ook mineralen en voedingsstoffen niet meer binnen komen.

Pijn, slecht slapen, prikkelbaarheid, indigestie, concentratie problemen en energieloosheid kunnen tekenen ervoor zijn, dat je fascia aandacht nodig heeft.

Als het bindweefsel uitgedroogd is, vermindert de energie in de fascia. Het kost je dus meer energie om jezelf recht op te houden en dat bevorderd een slechte houding, b.v. naar voren hangende schouders. Om het evenwicht te houden komt het hele lichaam in een slechte houding. De slappe regio moet dan door spieren worden gehouden en het kan pijn ontstaan door te veel spierspanning, b.v. in de schouders. De afstand in gewrichten wordt te groot of te klein, spierspanning te hoog en de bloedcirculatie slechter. Er kunnen ontstekingen ontstaan.

En omdat alles in het lichaam met elkaar verbonden is, kan ieder orgaan en iedere cel negatief beïnvloed worden door uitgedroogde fascia. Het missen van bouwstenen verstoort de hormoon en enzymproductie, de communicatie tussen de cellen en het metabolisme. Gevolgen zijn dat botten en spieren afgebouwd worden, cellen sterven sneller af – ons lichaam verouderd sneller.

Emoties zoals angst, woede of verdriet vinden vaak in de lichaamshouding hun uitdrukking. Wordt dit lichaamstaal chronisch, dan kan ook hierdoor fascia uitdrogen.

Door de fascia te hydrateren verbetert de flexibiliteit, het lichaamsbewustzijn en de lichaamshouding. De mobiliteit wordt verbeterd en bewegen voelt makkelijker. Je hebt minder energie nodig om je rechtop te houden. De vertering werkt beter en je voelt je energieker. Als de fascia goed gehydrateerd is, werken de zelfregulerende krachten van het lichaam. Wordt een deel in de fascia gestimuleerd om vocht aan te maken en zichzelf te genezen werkt dat door op het gehele bindweefselsysteem en op alle organen en cellen. Vocht wordt weer uitgewisseld samen met voedingsstoffen en afvalstoffen. Daardoor worden verklevingen in het lichaam afgebouwd, pijn vermindert en ontstekingen kunnen helen. Het lichaam repareert zichzelf.

Wilt u zich opgeven voor een Fascia Relax les, dan kunt u dat doen via het contactformulier op de pagina groepsactiviteiten